FILM: "Pápežov exorcista"

04.05.2023

Film je inšpirovaný skutočnými poznámkami otca Gabriela Amortha, hlavného vatikánskeho exorcistu (Russel Crowe). Pápežov Exorcista sleduje otca Amortha pri vyšetrovaní desivého posadnutia malého chlapca a končí odhalením dávneho sprisahania, ktoré sa Vatikán celé stáročia zúfalo snaží udržať v tajnosti. 

Vatikán 21. apríla 2023 (HSP/theguardian/Foto:screenshot)
Orgán zastupujúci skutočných exorcistov zobrazených v novom horore Russella Crowea "Pápežský exorcista" odsúdil film ako "nedôveryhodný … splatter cinema"
Zápletka filmu, o ktorej sa na plagátoch uvádza, že bola "inšpirovaná skutočnými spismi otca Gabrieleho Amortha, hlavného exorcistu Vatikánu", zobrazuje Crowea v úlohe Amortha, ktorý má za úlohu vyšetriť posadnutie malého chlapca. Počas tohto procesu odhalí "stáročia staré sprisahanie", ktoré sa Vatikán "zúfalo snažil utajiť".
Medzinárodná asociácia exorcistov (IAE) vo svojom vyhlásení z minulého mesiaca označila názov filmu za "prefíkaný" a uviedla, že jeho konšpiračná zápletka v štýle Da Vinciho kódu vyvoláva vo verejnosti "neprijateľné pochybnosti" o tom, kto je "skutočným nepriateľom, či diabol alebo cirkevná moc".
Amorth, ktorý zomrel v roku 2016, pomáhal v roku 1994 založiť IAE – skupinu v rámci Vatikánu. Hoci ju pápež Ján Pavol II. spočiatku odmietal, od roku 2014 sa IAE teší oficiálnej pečiatke schválenia svojej činnosti.
"Konečným výsledkom je vštepiť presvedčenie, že exorcizmus je nenormálny, obludný a desivý jav, ktorého jediným protagonistom je diabol a ktorého násilným reakciám možno čeliť len s veľkými ťažkosťami," uviedla skupina. "To je presný opak toho, čo sa deje v kontexte exorcizmu, ktorý sa v Katolíckej cirkvi slávi v poslušnosti voči ňou vydaným smerniciam."

IAE vydala svoje vyhlásenie na základe traileru k filmu a prisľúbila, že sa k nemu ešte vyjadrí, keď uvidí celý film. 

Pápežský exorcista už mal premiéru – do kín po celom svete sa dostal na Veľký piatok. Medzinárodná asociácia exorcistov nereagovala na žiadosť o komentár, rovnako ako spoločnosť Sony Pictures, režisér filmu Julius Avery alebo Crowe.Jeden katolícky novinár pôsobiaci vo Vatikáne minulý týždeň spojil Croweovu zjavnú neochotu poskytovať rozhovory spojené s filmom s pápežovým odmietnutím Croweovej drámy Noe z roku 2014, ktorú oficiálne vatikánske noviny označili za "premárnenú príležitosť", ktorá ignoruje Boha.

REAKCIA na vyjadrenie IAE

Červeným zvýraznené odkazuje na exorcistov, že svoje kritické vyjadrenie vyhlásili len na základe pozrenia traileru k filmu, takže film ani nevideli. ale pridávam aj obsah članku z odkazu na "Máriinu légiu", kedže obsahuje viac informácie:

Viac ako hororové scény film obsahuje nepravdivé scény, ktoré vyvolávajú viac hnevu ako strachu.
Katolíkom sa tento film neodporúča pozerať, pretože je iba mrhaním ich času. Vo filme je prekrúcaná pravda o Pánu Bohu a o službe exorcizmu. Urážlivo je prekrútená pravda o osobnosti človeka, ktorý bol predsedom medzinárodnej asociácie exorcistov a posledný vatikánsky exorcista.                                                                                                                                                            1. Otec Gabriele Amorth bol veľmi zbožný muž so silnou osobnosťou, ale nikdy sa nebúril. Vykonal 70 000 exorcizmov. Nikdy nezľahčoval hriech a nikdy nepil Whiskey. Zdôrazňoval, že proti satanovi nebojuje exorcista, ale Svätá Trojica a Najsvätejšia Panna Mária so všetkými archanjelmi a nebeským vojskom anjelov v spoločenstve svätých na ich mocný príhovor. Na to, aby ľudia porazili nepriateľa, vždy odporúčal sviatosti SVÄTÚ SPOVEĎ a SVÄTÉ PRIJÍMANIE sprevádzané so zasvätením sa Najsvätejšej Panne Márii.                                                                                                                                                                                           2. Film zobrazuje chorého a slabého pápeža v roku 1987, zatiaľ čo v tom roku bol pápež sv. Ján Pavol II silný a zdravý muž s pevnou vierou, ktorý vykonal 2 exorcizmy a odslúžením svätej omše dosiahol vyhnanie démona zo svojej obete.                                                                                                                                                            3. Katolícka Cirkev je Cirkev naplnená Duchom Svätým, preto má vo svojej štruktúre PORIADOK a riadi sa kánonickým právom. Každá diecéza má svoju vlastnú jurisdikciu (príslušnosť), takže pri ceste do Španielska by ste sa mali hlásiť v Kastilskej diecéze a stretnúť sa s menovanými exorcistami, s miestnym biskupom a jeho pomocným tímom a po urobení diagnózy nasleduje exorcizmus.                                                                                                                                                                                                                  4. Nech je démon akokoľvek silný, NEMÔŽE posadnúť exorcistu počas exorcizmu. Pri výkone služby oslobodenia, ktorú poskytuje Pán Ježiš svojej Cirkvi, má exorcista udelenú Božiu ochranu.
Je pravda, že ani kňazi nie sú neomylní, veď sme počuli aj o takých, ktorí neboli pri exorcizmoch chránení Božou milosťou, ale to preto, že oni neboli biskupom menovaní za exorcistov a svojimi hriechmi mali otvorené dvere Zlému a tak démon mal k ním ľahší prístup. Z toho dôvodu si biskupi pre túto službu vyberajú skúsených kňazov, ktorí sa v osobnom aj pastoračnom živote osvedčili v čnostiach, najmä v LÁSKE, a v dodržiavaní NÁUKY VIERY i EVANJELIA.
Hollywood opakovane predstavuje exorcistov ako slabých, krehkých kňazov bez viery, ako to už bolo možné vidieť vo viacerých amerických filmoch.                                                                             
5. V tomto filme je prehnane zveličená sila Satana a jeho démonov. Film vyvoláva dojem, že majú nekontrolovateľnú moc i keď už raz boli porazení na kríži. A na to treba pamätať. Pán Boh im dovolí konať len za účelom spásy duší, ktorá je viditeľná v strednodobom alebo dlhodobom horizonte. To, čo možno vidieť vo filme je totálne nepravdepodobné a zavádzajúce.                                     
6. Satan má rád podvody a klamstvá: falošných prorokov, falošnú cirkev, falošné učenie a herézy, falošné evanjeliá atď. Nepriatelia ranej Cirkvi chceli prekrútiť OSOBU Pána Ježiša a preto vznikli apokryfy, ktoré skresľujú IDENTITU JEŽIŠA NAZARETSKÉHO. Preto apoštoli, ktorí Ho poznali a mali pri sebe Ježišovu Matku, Pannu Máriu (SK 2, 42), nezaradili apokryfy do kánonu Nového Zákona.

V 16. storočí s protestantizmom a s osobným a NEKÁNONICKÝM výkladom sa postava a identita Pána Ježiša začala prekrúcať na to, čo dnes hlásajú rôzne ideologické prúdy: na dobráka protirečiaceho evanjeliám, ktorý všetko odpúšťa a je dobromyselný. Na dosiahnutie spásy našej duše stačí len fráza, "že v neho veríme" a samotná viera v neho a jej recitovanie ako akejsi čarovnej formulky, bez života podľa evanjelia a prikázaní, nám zabezpečia večný život, ako to vykladajú progresívci a protestanti. Ježiš, ktorý sa vzbúril proti kapitalistickému systému, polopartizánsky Ježiš, ako to znie v progresívnej teológii. Kozmický Ježiš nového veku New Age atď. Po stáročia to robili aj s Osobou Ducha Svätého. Slobodomurári prekrúcali identitu krajín, vyzdvihovali ich cnosti bez toho, aby ukázali skutočnú pravdu, ako napríklad Francúzska revolúcia, ktorá hlásala republikánstvo, nehovoriac o 70 000 nevinných obetiach zavraždených gilotínou alebo puškou. Je potrebné si pripomenúť tieto prekrútenia z histórie, lebo Hollywood mení a prekrúca IDENTITU VECÍ, rovnako ako to robia NETFLIX a DISNEY ideologizujúc rozprávkové postavy. To je dôvod, prečo film "Dvaja pápeži" prekrútil osobnosť Benedikta XVI a teraz to robia s pátrom Gabrielom Amorthom, pričom bezočivo urážajú odkaz, ktorí nám zanechal. Hanobia pravdu, za ktorou stál a to, čo natočili je urážkou Katolicizmu.

Je lepšie prečítať si knihy otca Gabriela Amortha, počúvať jeho rozhovory, pozrieť si dokumentárny film o ňom, aby sme jeho osobu lepšie spoznali a nemali nepravdivé informácie o pátrovi Amorthovi a jeho živote.
Zverujme sa Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu a Nepoškvrnému Srdcu Panny Márie!

Máriina légia


REAKCIA na jednotlivé body


1. autor kritizuje film ako keby sa v nom vôbec nespomínal boj proti diablovi a to sv.spovedou, pričom vo filme sa viackrat ukazuju scény, kedy sa o.Gabriel a o.Thomas (Esquibel) - jeho pomocník spovedajú.
napr.1:10 min. sa o.Thomas spovedá o.Gabrielovi pred exorcizmom
Potom pred koncom filmu a exorcizmu sa naopak: o.Gabriel spovedá o.Thomasovi. Už to je zaujímavé, že vôbec autor filmu si dal tolko námahy a videl dôležitosť sv.spovede, ked ju zakomponoval do scenara a to s poukázaním na obojstranné spovedanie ako prejav pokory knazov.


2.Ked autor članku kritizuje film, že papež Ján Pavol II v r.1987 nebol chorý, tak pri prezrení filmu by malo ľudom dôjsť, že nešlo o pernamentnú chorobu, ale len o chvílkové záblesky nemoci. Sám herec stvarnujuc JPII. hovoril, že to len niektorí klerici by ho chceli vidieť chorého, ale pri pohlade na jeho stretnutie s o.Gabrielom môžeme vidieť, že pápež nebol chorý, len v slabšej fyzickej kondicii. Dokonca vo filme poukazali na to ako kardinali zvalovali vinu na chorobu papeža, len aby nemuseli si pýtať od neho schvalenie na odstranenie funkcie hlavneho exorcistu. S tým prišli za o.Gabrielom, aby sám odstupil z tjto funkcie, ale on prezieravo zistil ich zlý úmysel a práve toto bolo zaujímavé na filme ako ukázali vnutorný duchovný zápas klerikov v boji o moc. To poznáme aj z iných prípadov, kedy prefekti Kongregácie pre vieru veľakrat rozhoduju sami bez pápeža a potom veriaci majú zmätené predstavy o tom, v čo maju veriť.


3. V tomto bode autor konštatuje postup pri exorcizme konkr.v Španielskej diecéze, ako keby vo filme bolo niečo z toho porušené resp. sfilmované proti postup, aký v skutočnosti existuje. Lenže nepíše to vyslovene, ako keby sa spoliehal na to, že človek si sám domyslí, čomu z toho protirečí filmový scénar.
Takže dá sa povedať, že autor članku ani nemá vyslovené protiargumenty, len "strieľa do prázdna" očakávajúc, že niekto sa na to nachytá, a aby bolo viac bodov kritiky, nech ludia maju dojem, že je toho viac, čo by sa dalo filmu vyčítať.


4. bod kritizuje film, že o.Gabriela posadol démon, lebo ževraj exorcistu nemôže posadnuť démon. Je pravda, že naozaj v závere filmu demon menom Asmodeus odišiel z tela posadnutého chlapca a dievčaťa, aby sa dostal do tela o.Gabriela.
V kontexte celého deju môžeme pochopiť, že celý prípad exorcizmu bol predovšetkým zameraný na o.Gabriela, len si diabol použil chlapca a dievča, aby prilákal o.Gabriela. Dokonca to vidieť aj na tom, že najprv prišiel o.Thomas, len ako knaz, ktorý sa prišiel pozrieť na chlapca a ten už ako posadnutý odhodil silou démona tohto knaza, hovoriac, že chce iného...
Na to, prišla správa do Vatikanu, kde osobne JPII. vyslal o.Gabriela, lebo vedel, že s tým miestom je spojené viac ako len posadnutie chlapca. Vedel totiž o tom, že to miesto, kde sa vykonávali inkvizície a z vnuknutia Ducha Svätého povolal svojho najvyššho exorcistu, aby toto miesto očistil.
...že o.Gabriel pritom naozaj okúsil diablovo týranie a to nie len z vonku, ale aj z vnutra tela a ducha nie je až tak neznáme, pretože z histórii Cirkvi vieme, že boli ctihodní kresťania, ktorí trpeli útokmi Zlého a to aj zvnutra tela ako napr. Anna liese Michel v Nemecku. Nebola posadnutá vlastnou vinou, žeby si osvojila okultne prkatiky, ale Boh dopustil na jej osobu, aby ju diabol posadol zvnutra a tak aj týral, lebo prijatím tejto obety mali ludia uveriť v existenciu diabla, Pekla a tak aj sa viac obraciať k Bohu o pomoc.
...aj o.Gabriel vo filme, aby vyslobodil deti z moci diabla, bol ochotný podstupiť diabolsku tyraniu zvnutra jeho tela, vediac že démon, aby vyšiel z tela detí, musí prejsť na iné miesto. Aj ked je otázne (bez dôkazov) či naozaj Asmodeus opustiac telá detí vošiel do tela o.Gabriela, predsa na konci filmu môžeme vidieť, že Asmodeus bol vyhnaný z tela o.Gabriela a napokon vyhnaný do Pekla. Pomohol mu s tým o.Thomas, ktorý vyhnal démona z tela o.Gabriela.


5.bod kritizuje film, že preháňa, ked zviditelnil moc diabla, ale vôbec si nedal námahu, aby konkretizoval v čom presne to bolo. Vo filme je predsa pochopitelné, že scény zvyknu byť prehnané, pokial sa jedná o hororové scény, ale tu predsa ide o skutočnosť, kedy diabol dokáže byť až nepredstavitelné a to je dôležité "strašný a mocný" vo svojich vyčínaniach, takže autor filmu aj keby chcel čo najautentickejšie diablovu moc zviditelniť, tak by sa mu to nepodarilo. Skôr by sa dalo povedať, že autor filmu nedokázal dokonale sfilmovať moc diabla a preto 5.bod kritiky je neopodstatnený, rovnako ako 3.bod.


6.bode rovnako, ako v 5. a 3.bode vôbec nekonkretizuje, čo presne vo filme protirečí skutočnosti zo života o.Gabriela. Odvoláva sa síce na protestantizmus a slobodomurarstvo, ktoré Katolicku Cirkev dehonestuje... ale čo presne má tento film s tým spoločné, tak na toto argumenty nenachádza resp. si nenašiel tolko času, aby ich uviedol konrétne.


Dá sa povedať, že tieto 3 body zbytočne uvádza ako protiargumenty, takže len 1., 2. a 4 bod sa dá porovnať s filmom, aby človek si overil, či naozaj film prekrúca skutočnú prax exorcistu o.Gabriela, alebo naopak potvrdzuje.


Veľmi sa mi páčil záverečný boj oboch knazov s Asmodeom, ked ho vyhnali slovami:

"V mene Matky Božej, poddaj sa Bohu"
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky