Spoločenstvo priateľov Eucharistie - Biskup Kuboš varuje pred manželmi, ktorí tvrdia, že majú zjavenia

17.08.2023

Manželia Kováčovci. Reprofoto Youtube


Na území Spišskej diecézy sa šíri spoločenstvo, pred ktorým varuje vedenie biskupstva.
Spišský diecézny administrátor biskup Ján Kuboš zakázal kňazom diecézy pozývať do farnosti a dávať priestor zakladateľom Spoločenstva priateľov Eucharistie. Veriacim neodporúča zúčastňovať sa na stretnutiach, ktoré organizuje spomínané spoločenstvo, a ani vstupovať doň.
Súčasťou posledného obežníka pre kňazov Spišskej diecézy je aj stanovisko k Spoločenstvu priateľov Eucharistie. Obežník diecéza nezverejňuje, ale toto stanovisko sa objavilo aj vo farských oznamoch či farských listoch viacerých farností.


Hlásajú náuku v rozpore s katolíckym učením


Podľa informácie z obežníka sa Spoločenstvo priateľov Eucharistie rozširuje v niektorých častiach Spišskej diecézy. "Viaceré body učenia tohto spoločenstva, ktoré sú obsiahnuté v knihách Dotyky neba – časť I. a Dotyky neba – časť II., ktorých autorkou je Mária Kováčová, sú v protiklade s učením Katolíckej cirkvi a obsahujú viaceré vieroučné bludy," upozorňuje biskup Ján Kuboš svojich kňazov.
"Z toho dôvodu diecézny administrátor zakazuje kňazom Spišskej diecézy pozývať zakladateľov tohto spoločenstva – manželov Valentína a Máriu Kováčovcov – do svojich farností a dávať im verejný priestor na hlásanie údajných posolstiev Ježiša Krista, Panny Márie a svätých," píše sa v obežníku diecézy.
Spoločenstvo priateľov Eucharistie založili manželia Valentín a Mária Kováčovci. Tvrdia, že sa im zjavuje Ježiš, Mária a rôzni svätí a dávajú im posolstvá a pokyny.
Na základe týchto údajných posolstiev napísali aj knihu Dotyky neba I a Dotyky neba II. V knihe sú rôzne poučenia od Ježiša a Márie, ale aj pokyny či odpovede na otázky, ktoré manželia kládli v mene niektorých osôb. Manželia tvrdia, že zjavenia má aj ich dcéra a vnučka.
Spoločenstvo priateľov Eucharistie vraj založili na pokyn Pána Ježiša v septembri v roku 2015. Na webovej stránke spoločenstva zakladatelia tvrdia, že ich povolal Pán Ježiš, aby šírili úctu k Eucharistii a vrátili jej miesto, ktoré jej patrí.
"Aby sme ju chránili, lebo je životodarnou vodou a krvou, z ktorej Cirkev čerpá a žije. Aby kresťania videli, že je to Kristus sám, a podľa toho k nej pristupovali. Tak nám Pán Boh pomáhaj," uvádzajú.
Ako pre Svet kresťanstva spresnil sekretár diecézneho administrátora Spišskej diecézy Patrik Taraj, biskup sa v diecéznom obežníku vyjadril k spoločenstvu aj preto, lebo sa naň pýtali viacerí laici aj kňazi.
"Náš diecézny administrátor nad spoločenstvom ako takým nemá právomoc, pretože zakladatelia nepochádzajú zo Spišskej diecézy. Považoval však za nevyhnutné zakázať kňazom pozývať zakladateľov tohto spoločenstva Valentína a Máriu Kováčovcov do svojich farností a dávať im verejný priestor na hlásanie údajných posolstiev Ježiša Krista, Panny Márie a iných svätých. Zároveň neodporučil veriacim diecézy, aby sa zúčastňovali na stretnutiach organizovaných týmto spoločenstvom a vstupovali do tohto spoločenstva," povedal Taraj.Podľa Taraja ide o ostražitosť, pretože nie každý katolík dokáže rozlíšiť v ich učení pravú náuku Katolíckej cirkvi od bludov.


Na otázku, v ktorých veciach sa spoločenstvo odchyľuje od katolíckej náuky, Patrik Taraj odpovedá slovami, že "učenie spomínaného spoločenstva je zverejnené v knihách Dotyky neba I a II a na ich webovej stránke, ktorá je voľne dostupná. Tam je možné zistiť početné odchýlky od katolíckeho učenia obsiahnutého v Katechizme Katolíckej cirkvi".
Dodáva, že bludné učenie sa dotýka najmä katolíckej náuky o sviatosti krstu, sviatosti zmierenia, o cirkvi, posmrtnom živote, stvorení človeka, o Božom zjavení a v ďalších veciach. "Učenie, ktoré sa dotýka viery a mravov, bolo publikované bez cirkevného schválenia a spoločenstvo šírilo toto učenie v diecéze bez toho, aby bol o tom informovaný miestny ordinár," dodal sekretár diecézneho administrátora.

Diecéza bližšie konkrétnosti zatiaľ neplánuje poskytnúť, keďže by to mohlo byť podľa nej "kontraproduktívne v dosiaľ zvolených opatreniach a v zámere, ktorý má napomôcť pokoj a jednotu Katolíckej cirkvi na Slovensku".


Iné diecézy zatiaľ činnosť spoločenstva nezaregistrovali


Hovorkyne Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Kataríny Jančišinovej sme sa pýtali, či sa činnosťou spoločenstva zaoberala aj KBS. "Vnímame, že spoločenstvo je aktívne vo verejnom priestore," uviedla stručne hovorkyňa a odkázala nás na jednotlivé diecézy pre bližšie informácie k prípadnému fungovaniu spoločenstva v diecézach.
Zo Žilinskej diecézy odpísali, že na území diecézy činnosť Spoločenstva priateľov Eucharistie neregistrujú. Spomínané spoločenstvo sa nevyskytuje podľa hovorcu Tibora Ujlackého ani v Nitrianskej diecéze. Z Rožňavskej diecézy nám pre dovolenky odpoveď sprostredkovať nevedeli. Trnavská, Bratislavská a Košická arcidiecéza na otázky k spoločenstvu nereagovali.
O činnosti spoločenstva nevedia ani v Banskobystrickej diecéze. Tajomník biskupa Peter Lupták pre Svet kresťanstva uviedol, že aj napriek tomu boli kňazi na toto spoločenstvo upozornení.
"Diecézny biskup dostal info o Spoločenstve priateľov Eucharistie od Mons. Jána Kuboša počas zasadania pléna KBS (13. 6. 2023), tak ako aj ostatní biskupi. Stanovisko Mons. Kuboša bolo našim kňazom rozposlané prostredníctvom diecéznych oznamov," spresnil Lupták.
O reakciu na krok spišského diecézneho administrátora sme požiadali aj zakladateľa Spoločenstva priateľov Eucharistie Valentína Kováča.
Zaujímalo nás, či s biskupom Kubošom hovorili o jeho výhradách, aké budú ich ďalšie kroky a či svoje učenie opravia tak, aby bolo v súlade s učením Katolíckej cirkvi. Pýtali sme sa aj na to, v ktorých diecézach pôsobia a koľko majú členov.
Valentín Kováč však na naše otázky odpovedať nechcel, odpísal, že si vážia náš záujem, ale k tomuto sa nebudú vyjadrovať.


Biskup má povinnosť strážiť náuku cirkvi


Čo znamená vyhlásenie biskupa pre veriacich? Cirkevný právnik a dekan v Levoči Peter Majcher vysvetľuje, že diecézny biskup, v prípade Spišskej diecézy je to diecézny administrátor, má z cirkevného zákona povinnosť strážiť, aby sa do cirkevnej disciplíny nevkradli akékoľvek abúzy.
Podľa cirkevného právnika to platí zvlášť pri hlásaní Božieho slova, pri slávení sviatostí a svätenín, pri Božom kulte a kulte svätých a pri spravovaní hmotných dobier (porov. kán. 392 § 2 CIC).
"Ak nejaké spoločenstvo alebo jednotlivec porušuje cirkevnú disciplínu v tých oblastiach, ktoré menuje právo, diecézny biskup alebo diecézny administrátor musí zasiahnuť a nedovoliť spoločenstvu alebo jednotlivcovi rozvíjať aktivity na území jeho diecézy," vysvetlil dekan Majcher.

Cirkevný právnik Ján Duda hovorí, že činnosť spoločenstva nepozná a ani podrobné dôvody, ktoré viedli biskupa Kuboša k takémuto rozhodnutiu.
Vo všeobecnej rovine však platí, že podľa kánonu 215 Kódexu kánonického práva "veriaci majú právo slobodne zakladať a viesť združenia na ciele dobročinnej lásky (charity) alebo nábožnosti alebo na rozvíjanie kresťanského povolania vo svete a zhromažďovať sa, aby tieto ciele dosahovali spoločne, je to základné právo na zhromažďovanie sa a združovanie sa". Ak je toto právo obmedzené, malo by byť jasné, prečo to tak je.
Pred vydaním takéhoto úkonu (dekrétu či rozhodnutia) si má vedenie diecézy zadovážiť potrebné poznatky a dôkazy a podľa možnosti vypočuť tých, ktorých práva by mohli byť porušené či dotknuté. V rozhodnutí či dekréte, ktoré treba vydať písomne, sa majú uviesť dôvody aspoň súhrnne.
Ján Kuboš v obežníku tento zákaz zdôvodnil tým, že to robí pre niektoré bludy, ktoré spoločenstvo hlása. To podľa cirkevného právnika postačuje.
"Nie je mi známe, či bol alebo nebol vydaný dekrét alebo rozhodnutie aj písomne (oznámenie v diecéznom obežníku písomné rozhodnutie predpokladá) a komu toto rozhodnutie bolo vlastne adresované. Informácia o zákaze publikovaná v diecéznom obežníku sa neodvoláva na žiadny dátum ani protokolárne číslo biskupského úradu," uzatvára kňaz Duda, ktorý predpokladá, že takýto dokument bol vydaný.
Spomínaná kniha Dotyky neba I, II sa dá voľne stiahnuť na internete. Autorka knihy v nej hovorí o zjaveniach, ktoré mala ona, jej manžel a jej vnučka.
Zásadne sú proti podávaniu Eucharistie na ruku, v knihe nájdeme pasáž, kde hovoria o tom, že radšej prijmú Eucharistiu duchovne, ako by sa jej mali dotknúť rukami. Pritom v inej pasáži knihy píšu o tom, ako Ježiš povedal Valentínovi, že jeho ruky sú Ježišovými rukami a koho požehná, toho požehná aj Ježiš.


V rozpore s učením Katolíckej cirkvi je napríklad pasáž o krste.


"Mnohí ľudia si myslia, že keď sa dá človek pokrstiť v dospelosti, celý jeho minulý život sa vymaže a že je úplne čistý bez zaťaženia minulosťou. Tiež si mnohí myslia aj to, že keď je človek pokrstený tesne pred smrťou, ide jeho duša rovno do nebeského kráľovstva na to najkrajšie miesto. Valentín sa spýtal Pána Ježiša, či je to naozaj tak. Pán Ježiš to vysvetlil takto: ,Ak sa dá človek pokrstiť tesne pred smrťou, jeho hriechy sú zmyté, ale tresty nie. Či je spasený alebo nie, závisí od úmyslu, prečo sa dal pokrstiť.'"


Katechizmus Katolíckej cirkvi však nerozlišuje, kedy sa dal človek pokrstiť. V bode 1263 hovorí, že "krstom sa odpúšťajú všetky hriechy: dedičný hriech i všetky osobné hriechy, ako aj všetky tresty za hriechy. A naozaj, v tých, ktorí boli znovuzrodení, nezostáva nič, čo by im bránilo vojsť do Božieho kráľovstva: ani Adamov hriech, ani osobný hriech, ani následky hriechu, z ktorých najťažším je odlúčenie od Boha".


Manželia Kováčovci tvrdia aj to, že po prijatí Eucharistie dokážu krstiť deti, ktoré zomreli potratené a bez krstu. Hovoria tiež o rôznych stupňoch neba či o priestore, kde sa nachádzajú duše ľudí, ktorí sa ešte nenarodili. 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky