V Košiciach vznikol prvý slovenský prototyp vozidla, ktoré poháňa stlačený vzduch
Auto na vzduch
10. 05. 2018V Košiciach vznikol prvý slovenský prototyp vozidla, ktoré poháňa stlačený vzduch. Odborný asistent Strojníckej fakulty TUKE uviedol, že dokumentáciu a prvé idey začali robiť v septembri spolu so študentmi a samotná výroba automobilu im trvala od začiatku februára doteraz.
(9. 5. 2018; TV Markíza; Televízne noviny; 19:00; Dušan Tokarčík, Mária Chreneková Pietrová, Patrik Švajda)
Mária Chreneková Pietrová, moderátorka: "Nejazdí rýchlo, no je tiché a ekologické. V Košiciach vznikol prvý slovenský prototyp vozidla, ktoré poháňa stlačený vzduch."
Patrik Švajda, moderátor: "Študenti Strojníckej fakulty chcú takzvaným pnumobilom preraziť na medzinárodnej súťaži."
Dušan Tokarčík, redaktor: "Študentom trvalo mesiace, kým sa auto na vzduch pohlo z miesta. Zostrojiť ho nebolo jednoduché."
Rudolf Jánoš, odborný asistent, Strojnícka fakulta TUKE: "Dokumentáciu a prvé idey sme začali robiť v septembri spoločne so študentmi a samotná výroba toho automobilu nám trvala od začiatku februára doteraz."
Dušan Tokarčík: "Vozidlo sa netankuje benzínom, ani nenabíja elektrinou. Jeho pohonnou jednotkou je motor na stlačený vzduch."
Peter Marcinko, študent, Strojnícka fakulta TUKE: "Stlačený vzduch sa vháňa do piestov a pomocou pohybu a prevodov sa prenáša krútiaci moment na hnacie koleso."
Rudolf Jánoš: "Tu máme zásobu stlačeného vzduchu, je tam 10 litrov a 200 barov. Odtiaľ sa nám cez tlakový ventil redukuje na 10 barov a odchádza nám do vzdušníka, ktorý nám slúži ako kompenzátor a súčasne aj ohrievač stlačeného vzduchu."
Dušan Tokarčík: "Na projekte pracoval trojčlenný tím študentov. Každý z nich mal na starosti niečo iné."
Peter Marcinko: "Jeden mal riešiť pohonovú jednotkou, ako som spomínal, hviezdicový motor, ďalší študent mal riešiť rám, osadenie bŕzd, kolies a tak ďalej a tretím bol takzvaný elektrikár, čiže programátor."
Ivan Virgala, študent, Strojnícka fakulta TUKE: "Bolo potrebné naprogramovať tento displej, pomocou ktorého si vodič môže nastavovať jednotlivé parametre jazdy."
Dušan Tokarčík: "Vozidlo je otestované a pripravené na súťaž. Študenti na ňom dosiahli maximálnu rýchlosť 33 kilometrov za hodinu a na jednu nádobu so stlačeným vzduchom prešli takmer 2 kilometre. Podobnou technológiou sa zaoberajú aj veľké automobilky. Jej praktický význam je najmä pri uchovávaní prebytočnej energie. Auto na vzduch vyvoláva u okoloidúcich veľký záujem."
Rudolf Jánoš: "Ide to potichu, nevydáva to žiadny hluk a predsa sa to hýbe."
Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.
(MB)
Kľúčové slová:projekty, strojárstvo , vysoké školy
Odbory vedy a techniky:
Technické vedy