V Košiciach vznikol prvý slovenský prototyp vozidla, ktoré poháňa stlačený vzduch

13.05.2018

Auto na vzduch

10. 05. 2018

V Košiciach vznikol prvý slovenský prototyp vozidla, ktoré poháňa stlačený vzduch. Odborný asistent Strojníckej fakulty TUKE uviedol, že dokumentáciu a prvé idey začali robiť v septembri spolu so študentmi a samotná výroba automobilu im trvala od začiatku februára doteraz.

(9. 5. 2018; TV Markíza; Televízne noviny; 19:00; Dušan Tokarčík, Mária Chreneková Pietrová, Patrik Švajda)

Mária Chreneková Pietrová, moderátorka: "Nejazdí rýchlo, no je tiché a ekologické. V Košiciach vznikol prvý slovenský prototyp vozidla, ktoré poháňa stlačený vzduch."

Patrik Švajda, moderátor: "Študenti Strojníckej fakulty chcú takzvaným pnumobilom preraziť na medzinárodnej súťaži."

Dušan Tokarčík, redaktor: "Študentom trvalo mesiace, kým sa auto na vzduch pohlo z miesta. Zostrojiť ho nebolo jednoduché."

Rudolf Jánoš, odborný asistent, Strojnícka fakulta TUKE: "Dokumentáciu a prvé idey sme začali robiť v septembri spoločne so študentmi a samotná výroba toho automobilu nám trvala od začiatku februára doteraz."

Dušan Tokarčík: "Vozidlo sa netankuje benzínom, ani nenabíja elektrinou. Jeho pohonnou jednotkou je motor na stlačený vzduch."

Peter Marcinko, študent, Strojnícka fakulta TUKE: "Stlačený vzduch sa vháňa do piestov a pomocou pohybu a prevodov sa prenáša krútiaci moment na hnacie koleso."

Rudolf Jánoš: "Tu máme zásobu stlačeného vzduchu, je tam 10 litrov a 200 barov. Odtiaľ sa nám cez tlakový ventil redukuje na 10 barov a odchádza nám do vzdušníka, ktorý nám slúži ako kompenzátor a súčasne aj ohrievač stlačeného vzduchu."

Dušan Tokarčík: "Na projekte pracoval trojčlenný tím študentov. Každý z nich mal na starosti niečo iné."

Peter Marcinko: "Jeden mal riešiť pohonovú jednotkou, ako som spomínal, hviezdicový motor, ďalší študent mal riešiť rám, osadenie bŕzd, kolies a tak ďalej a tretím bol takzvaný elektrikár, čiže programátor."

Ivan Virgala, študent, Strojnícka fakulta TUKE: "Bolo potrebné naprogramovať tento displej, pomocou ktorého si vodič môže nastavovať jednotlivé parametre jazdy."

Dušan Tokarčík: "Vozidlo je otestované a pripravené na súťaž. Študenti na ňom dosiahli maximálnu rýchlosť 33 kilometrov za hodinu a na jednu nádobu so stlačeným vzduchom prešli takmer 2 kilometre. Podobnou technológiou sa zaoberajú aj veľké automobilky. Jej praktický význam je najmä pri uchovávaní prebytočnej energie. Auto na vzduch vyvoláva u okoloidúcich veľký záujem."

Rudolf Jánoš: "Ide to potichu, nevydáva to žiadny hluk a predsa sa to hýbe."

Publikované z monitoringu Slovakia Online s.r.o.

(MB)

Kľúčové slová:
projekty, strojárstvo , vysoké školy
Odbory vedy a techniky:
Technické vedy